Etusivu » Hieno oivallus » Palaute kuuluu kaikille

Palaute kuuluu kaikille

Onko sanalla palaute mielestäsi positiivinen vai negatiivinen kaiku? Miten suhtaudut, jos saat palautetta? Osaatko antaa palautetta?

Palaute ei ole kritiikkiä. Päinvastoin. Jos joku antaa sinulle palautetta, se on merkki siitä, että hän välittää sinusta ja tekemisestäsi. Hän kokee sinut ja työsi niin arvokkaaksi, että haluaa auttaa sinua kehittymään. Olipa palaute sitten korjaavaa tai positiivista.

Antoisinta palaute on silloin, kun se on rehellistä ja selkeää. Kun palautteen antaja kertoo, mikä toisen toiminnassa on hänen mielestään hyvää tai huonoa. Vain silloin vastaanottaja ymmärtää, mikä hänen tekemisessään onnistui tai floppasi. Vain silloin hän voi kehittää omaa toimintaansa – joko pitää kiinni jostain tavasta toimia tai pyrkiä jostain tavasta eroon. Muuten sitä joutuu toimimaan oletusten varassa: ”Tykkäsivätköhän nuo esityksestäni? Yhdellä oli kyllä outo ilme. Mitä se kertoo…”

Havahduin tähän palaute-asiaan tosissani luettuani entisen kollegani Sirke Lohtaja-Ahosen ja hänen miehensä Risto Ahosen kirjoittaman kirjan ”Palaute kuuluu kaikille”. Ennen kuin olin avannut kirjan, mietin, miten tästä aiheesta voi saada kirjan aikaiseksi. Jo ensimmäiset sivut luettuani, ymmärsin.

palaute_kuuluu_kaikille

Ahosen pariskunta lyttää kirjassaan kuuluisan hampurilaispalautteen. Kaikkihan sen reseptin tuntevat: ensin jotain pientä kivaa, sitten se ”mutta” eli kritiikki ja lopuksi silotellaan hieman kohteliaisuuksilla.

Haluaako joku oikeasti sitä hampurilaista? Palautteen saaja osaa jo odottaa sitä ”muttaa” eikä kuuntele lieventäviä höpötyksiä eli kehuja, vaikka ne saattavat ihan perusteltuja ollakin. Sitä paitsi onhan ”hampurilainen” aika epäselvä tapa viestiä. Se sisältää useita ristiriitaisia viestejä samaan hengenvetoon ahdettuna. Parempi olisi keskittyä yhteen asiaan kerralla.

Palaute on välittämistä ja sitä pitäisi pystyä antamaan joka suuntaan (sekä tietysti ottamaan vastaan). Oman esimiehen, kollegan, kaverin ja vaikkapa naapurin kanssa. Toki avoin palautekulttuuri vaatii sitä, että asiasta on sovittu.

Me suomalaiset taidamme olla vähän jäyhiä puuttumaan naapurin toimintaan. Mutta positiivista palautetta voi aina antaa – se ei vaadi sopimuksia. Positiivista palautetta tulisikin Ahosten mukaan antaa viisinkertainen määrä korjaavaan palautteeseen verrattuna.

Jos kerrot naapurillesi, että arvostat, kun hän kolaa sinunkin parkkipaikkasi, hän varmasti ilahtuu palautteesta. Ja tekee palveluksen toisenkin kerran!

Anna palautteen kuulua! Ainakin positiivisen!

Mainokset

2 thoughts on “Palaute kuuluu kaikille

  1. Mielenkiintoista! Opettajana minusta onkin aina tuntunut hieman oudolta antaa tuota hampurilaispalautetta. Pitäisi varmaan tutustua tuohon teokseen. Palautteen antaminen ei ole aina niin helppoa kuin luulisi.

    • Kiitos kommentista Hanna! Suosittelen lämpimästi kirjan lukemista! Itselleni se avasi palautteen antamisen luonnollisuuden ja toisaalta ymmärryksen, miten tärkeää palautteen antaminen ja saaminen on. Kirjoittajilla on niin ikään kouluttajan tausta, joten opeista on varmasti hyötyä työhösi!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s